La nutrició i el rugby: què ha de menjar un jugador de rugby?

Rugbycat.cat es plau de presentar un nou col·laborador: AXnutrición, expert en l’alimentació i el coaching nutricional per a jugadors de rugby. Durant dos mesos, AXnutrición compartirà amb els lectors de rugbycat.cat alguns dels seus coneixements aplicats a la pràctica del rugby.

La nutrició i el rugby

A ningú no se li escapa que la nutrició (quantitat, qualitat, proporció i distribució correcte dels aliments ) és una part fonamental i indissociable de l’esport. Sovint llegim què i quan hem de menjar o quines són les quantitats adequades que cal ingerir.

Eatright1
Què ha de menjar un jugador de rugby?

Però és aplicable una dieta esportiva estàndard a la pràctica del rugby? Quins són els nutrients bàsics perquè un jugador de rugby tingui una nutrició adequada?

1- Proteïnes: Un dels nutrients principals dels músculs. Aquí hi trobem els ous, les carns, els peixos i els llegums.

2- Hidrats de carboni: Són la principal font d’energia del nostre cos. Hi tenim la pasta, l’arròs, els llegums i les fècules com la patata i el moniato.

3- Greixos: Són una font energètica molt important quan plantegem activitats de llarga durada. Els podem trobar en olis, carns, peixos, làctics i fruits secs.

El jugador de rugby, una màquina de motor

Per trobar la dieta ideal pensarem en el jugador de rugby com si fos un automòbil, format per tres parts bàsiques.

La massa òssia que conforma el que entendríem com el xassís del cos, una part clau per aguantar els impactes.

sportsman-eating-rugby-ball
El rendiment d’un rugbier està directament relacionat amb la seva dieta

La massa muscular que és el motor corporal; qualsevol acció de moviment sempre vindrà impulsada per aquest conjunt, per tant tenir un major rendiment esportiu va altament condicionat per com estigui treballat aquest component. Des d’AXnutrición serà un dels factors que més es treballa per aconseguir els resultats desitjats.

I per últim la massa greixosa que és la reserva energètica però que en essència actua com a pes mort en l’esportista. Des de la nutrició i l’adaptació de les calories procurarem tenir aquest punt sempre regulat per a no condicionar el rendiment de l’atleta.

Què ha de menjar un jugador de rugby?

En essència des d’AXnutrición treballem per disposar d’una massa òssia resistent i dura, una massa muscular potent i amb capacitat de realitzar esforços de llarga durada (80 minuts), i per últim tenir una massa greixosa que desenvolupi una funció de reserva però sense ser un llastre.

Insert_1_publi1_rugbycat

Per aconseguir optimitzar aquests factors cal una adequació personalitzada per tal d’obtenir resultats. Però com en tot hi ha certs factors que són claus per aconseguir aquest objectiu.

Una dieta d’AXnutrición

El primer que cal saber és que un jugador de rugby ha de fer entre cinc i sis àpats al dia, cada un d’ells compost pels tres elements necessaris de la nutrició: hidrats de carboni, proteïna i greix. A continuació compatrim un exemple d’un menú de tot un dia per a un rugbier:

L’esmorzar: Cereals amb llet i una truita de clares d’ou.

Mig matí: Entrepà amb embotit no greixós.

El dinar: Arròs saltejat amb verdures amb un filet de tonyina a la planxa.

Berenar: Fruits secs i fruita.

Mitja tarda: Entrepà amb embotit no greixós.

El sopar: Un plat de patata i mongeta tendra amb pollastre a la planxa.

insert2_publi1_rugbycat

Depenent de cada cas, s’establirien les quantitats exactes, es canviaria l’ordre d’alguns aliments o s’afegirien àpats o menjars específics, sempre mantenint l’equilibri necessari entre els nutrients (proteïna-hidrats de carboni-greixos). Respectar aquest ordre és clau per poder mantenir o incrementar la massa muscular, no augmentar o disminuir el greix corporal i poder tenir nutrients per mantenir una massa òssia consistent.

En conclusió, des d’AXnutrición treballem de manera personalitzada la dieta de cada pacient, tenint sempre en compte els objectius i les particularitats de cada cas. La setmana que ve parlarem de què cal menjar abans dels partits de rugby (tant el dia abans com el mateix dia de competició) per tenir un rendiment òptim.

Per posar-vos en contacte amb AXnutrición, envieu un mail a alex@axnutricion.com o a rugbycat.cat@gmail.com.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *